Nominerte 2022
Matprisen arrangeres i år for niende gang. Vi er glade for å kunne annonsere de nominerte til Matprisen 2022!
De nominerte for 2022 fordeles på sju ulike priskategorier: Matprisen, Årets kjøkken, Årets storkjøkken, Årets produsent, Årets formidler, Årets salgskanal, og Debioprisen. Du kan lese juryens begrunnelse for nominasjonene på denne siden.
Matprisen
Hovelsrud gård
På Helgøya i Mjøsa ligger Hovelsrud gård. Ved den staselige storgården med en snirklete 1800-tallshage, finner vi en kyllingproduksjon som skiller seg særegent positivt ut. Hovelsrud driver økologisk, og dyrevelferden står i sentrum. Kyllingene har god plass inne, og ute kan de gresse fritt i en frukt- og bærhage. Marianne Olssøn og familien har stor åpenhet rundt sin produksjon og inviterer sine kunder til gården for å se hvordan de driver. Hovelsrud gård viser at det er mulig å drive stort uten å la det gå på bekostning av dyrevelferd og kjøttkvalitet, og ved å også redusere plastbruk i emballasje med 70 % er de en god representant for fremtidens matproduksjon.
Norsk Gardsost
Lenge gikk tradisjonell ysting for lut og kald myse her i landet, men takket være en standhaftig fransk kvinne og medlemmene i det som skulle bli Norsk Gardsost, kan vi i dag nyte førsteklasses oster produsert rundt om i landet. 25 år er det siden Norsk Gardsost ble stiftet. Med sine 173 produsentmedlemmer har organisasjonen vært sentral i den kompetansebaserte eksplosjonen av norske ysterier, som produserer oster på et svært høyt internasjonalt nivå. Med bunnsolid kunnskap og formidling om melkekjemi og ysteteknologi, har skepsis blitt snudd til tonnevis med upasteurisert og velsmakende ost fra hele landet.
Trøndelag sankeri
«Villbønder» kaller de seg i Trøndelag sankeri, og som bønder forvalter de naturens ville ressurser med omhu og omtanke. De høster av skogens ville grøde og tilbyr i dag omtrent 250 ulike produkter innen planter, sopp, bær, tang og tare. Alt høstes skånsomt, slik at artene består år etter år. Foruten å glede gjester ved storkjøkken rundt om i landet med sine lekre fangst, holder de kurs og driver omfattende formidling for å spre kunnskap om ville, spiselige vekster i villmarka og hvilken enorm matressurs som vi kan glede oss over i skogen og i fjæra.
Årets kjøkken
Credo restaurant
Smaken og råvarens opphav, dette er credoet til Credo restaurant i Trondheim. Ved å samarbeide tett med lokale økologiske og biodynamiske gårder, serverer Credo mat med smak av stedet råvarene kommer fra og som viser de kvalitetene som vi har her i landet. Samtidig inngår de i et kretsløp med disse gårdene og matavfall fra restauranten blir til kompost på gårdene. Credo er en restaurant i verdensklasse som helt berettiget har høstet ros for det de har oppnådd gjennom mange år, både kulinarisk og med hensyn til miljø og dyrevelferd.
Nektar vinbar
I et lite rødt trehus i Oslo får du kjøpt den søteste nektar fra små økologisk og biodynamiske familieeide vinprodusenter. Ambrosiaen er kjøpt fra faste lokale økogårder, i sesong, og hvor god dyrevelferd er særlig. Menyen viser tydelig hvor råvarene kommer fra og gårdene blir tydelig presentert ved servering av rettene, noe som skaper et bånd fra jord til bord. Nektar er rett og slett en vinbar med en klar filosofi om hva som får komme på tallerken, og det er smakfulle og lekne retter som henter inspirasjon fra både fjern og nær. Nektar vinbar er unektelig noe for seg.
Restaurant K2
K2 er en restaurant som setter høye krav til bærekraften på mat og drikke. De har tydelige regler for hva og hvordan de skal handle inn varer og hvordan dette presenteres for gjestene, noe som fordrer kreativitet på kjøkkenet. Utover å presenteres lekkert og smake godt, skal maten og drikke være råvare- og sesongbasert, og over halvparten av restaurantens mat og drikke er økologisk. Mange snakker uforpliktende om bærekraft, men ikke alle har interne styringsdokumenter for bærekraft som både ledelsen og de som lager og serverer maten er bundet av. Det har K2 og det gjør dem til forbilder.
Årets storkjøkken
Dugurd
Dugurd er ikke som andre kantinedrivere. De har i mange år vært en synlig aktør innen bærekraftig storproduksjon av mat. Dugurd samarbeider tett med 13 gårder i nærområdet, og jobber sammen med produsentene med å sikre forutsigbar produksjon med mindre svinn og sesongsmarte råvarevalg. Totalt utgjør norske råvarer 77 % av produksjonen, over 30 % er kortreist og andelen økologisk i den daglige serveringen er høy. I et marked der ultraprosesserte produkter er høyt beskattet, har kantinedriverne i Dugurd heller snudd seg mot de råvarebaserte måltidene. Dugurd treffer folk på arenaen der den viktigste kampen for bærekraftig mat står, nemlig i hverdagen.
Havila Kystruten
Havila Kystruten er et nytt rederi som seiler kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen. Bærekraft er sentralt i selskapets drift og skipene har blitt rost for å kunne seile tilnærmet utslippsfritt. Måltidene som serveres om bord tar utgangspunkt i lokale råvarer fra havnene de besøker, men mer vesentlig er deres satsning på reduksjon av matsvinn. Selskapet har et konkret mål om maksimalt 75 gram matsvinn per reisende per dag, blant annet ved å gå bort fra buffetservering og ved å planlegge måltidene med matsvinnreduksjon for øye. Havila har for lengst steget over dørstokkmila og pekt seg ut en bærekraftig kurs.
Sodexo ved Filip Cieslik
En enkeltkantine i porteføljen til Sodexo AS som utmerker seg spesielt, er den Filip Cieslik driver i Tromsø: Kantina har en grønn og sunn profil og en kokk som har et stort engasjement for mat som er både bærekraftig og velsmakende. I kantina serveres veganske retter to dager i uka, og de tilbyr vegetaralternativ alle dager. Kortreiste fisk- og sjømatsråvarer samt økologiske råvarer prioriteres. Som en følge av kokkens engasjement har kantinen lavt CO2-avtrykk, og de jobber aktivt med å redusere klimaavtrykket ytterligere ved å stadig bytte til mer klimavennlige råvarer. Reduksjon av matsvinn står sentralt, hvor de blant annet komposterer og gir bort uunngåelig matavfall som gjødsel til kontoransatte.
Årets produsent
Gruten
Gruten AS er en nyskapende og framtidsrettet bedrift som skaper nye verdier av kaffeavfall. Siden 2014 har Gruten laget såper og kroppsskrubb av kaffegrut, og i 2018 etablerte de Norges første urbane soppfarm for dyrking av østerssopp på kaffegrut. Siden da har soppene og nyere produkter som soppostei skutt opp som paddehatter på restauranter, REKO-ringer og andre utsalg. Vi er et kaffedrikkende folk, og Gruten har vist ved gjenbruk at man kan gå fra kaffekopp til sopp, noe som er god ressursbruk, miljøvennlig og smaker topp!
Bottarga Boreale
På Kvaløya utenfor Tromsø henger torskerogn på hjeller. På en måte så norsk, samtidig så internasjonalt: Hrogn produserer bottarga, speket rogn, en delikatesse man heller assosierer med land langt borte enn norsk tradisjonsmat. På innovativt vis utnytter og foredler de en råvare som hører naturlig til i dette landet, men som har et frynsete rykte og ofte blir til svinn. Hrogns Bottarga Borealis er et høykvalitetsprodukt fortjener ros i seg selv, men firmaet legger ikke alle fiskeeggene i én kurv: De sikter mot å få eget matsvinn til et minimum og utvikler stadig nye produkter for å utnytte restråstoff fra denne delikatessen.
Virgenes gård
Gjennom mange år har ønsket om å drive stadig mer miljøvennlig og med stadig høyere krav til dyrevelferden vært ledende på Virgenes gård. På gården er allsidig dyrehold og planteproduksjon i godt samspill. Dyrene beiter, bearbeider og gjødsler jorda og gjør den fruktbar for grønnsakene som i sin tur etterlater røtter til dyrene igjen. Andelslandbruk, som de også driver med, er en bro mellom bonde og forbruker og gir oss en snarvei til selvforsyning. Det nyeste på gården er satsningen på mer bærekraftig hønsehold. Landhøna får beite fritt ut på markene, ingen dyr kasseres, og ved hjelp av mobile slakteri reduseres lidelse ved livets ende.
Årets formidler
Anders Nordstad
Med lang fartstid innen internasjonal kornhandel og som tidligere generalsekretær for Norsk bonde- og småbrukarlag, har Anders Nordstad en betydelig innsikt i både de positive og de negative sidene ved landbruket. Særlig det siste har preget hans formidlingsiver, og med et lettfattelig og tydelig språk har han siden 2016 delt sine tanker om og refleksjoner rundt bondens kår og bærekraft til stadig flere. Hans budskap er at matsystemet må endres og til det kreves en sterk allianse av folk fra alle samfunnslag.
Jørgen Ravneberg
Det er ikke mange her på berget som Jørgen Ravneberg. Han formidler positivt om mat og bærekraftig gjennom sitt daglige virke som kokk på Kolonihagen, med bærekraftige løsninger inn mot dagligvare og servering, med kunnskapsformidling gjennom bokutgivelser, podkaster og aviskronikker, samt samarbeid med yrkesfag på videregående nivå. Ravneberg er allsidig og dedikert i arbeidet for at maten vi spiser skal være sunn, trygg og bærekraftig – både for folk og fe.
Nordland fagskole – fagskoleutdanning i Bærekraftige matopplevelser
Hvis vi skal nå FN-målene om bærekraftig matproduksjon er det helt avgjørende å utdanne gode forbilder som både produserer, tilbereder og formidler om mat på en fremtidsrettet og helhetlig måte. Med Nordland fagskoles utdanning «Bærekraftige matopplevelser» har vi fått et slikt tilbud. Formidlingsaspektet i utdanningen står sentralt i utdanningens læringsmål, og studentene skal selv bli gode formidlere og forbilder for et bærekraftig produksjons- og forbruksmønster. Rekruttering til kokkeyrket og mer bærekraftig matproduksjon er to ting som går opp i en høyere enhet hos fagskolen.
Årets salgskanal
Coop Norge for merkevaren Änglamark
Utvalget av økologiske produkter i dagligvarehandelen har økt de siste årene hos samtlige av de store aktørene i bransjen. Coop Norge SA skal ha ekstra ros for deres merkevare Änglamark som på imponerende vis bidrar til økt økologisk vareutvalg for den gjengse forbruker. Merkevaren er både lett tilgjengelig i butikker og har blitt tydelig annonsert på ulike reklameflater. For travle foreldre gir det dem muligheten til å enkelt kjøpe bærekraftig mat til sin familie og mer tid til at barna får danse som engler mellom lønn og alm, som det heter i sangen.
Dagens
Stadig flere restauranter og storkjøkken ønsker å servere mer bærekraftig mat som har særpreg fra lokale produsenter. Disse varene kan være tidkrevende og vanskelige å spore opp for travle kokker, og Dagens bidrar til å bryte ned denne barrieren og kobler bønder og kokker direkte sammen. Uten dikterende og fordyrende mellomledd får bønder en større del av verdiskapningen. Den digitale løsningen Dagens har utviklet lar kunden få oversikt over og planlegge ut ifra hvilke produkter som er i sesong gjennom året, noe som reduserer matsvinn og gir mer bærekraftig konsum ut til kunden. Dagens er virkelig morgendagens!
Norsk Bonde- og Småbrukarlag for REKO-prosjektet
Vi trykker lokalproduserte matvarer til brystet som aldri før. I sentrum for denne utviklingen finner vi fenomenet REKO-ringer, som de siste åra har spredt seg som ild i tørre bagasjerom over hele landet. Tusenvis handler hver uke kortreist mat direkte fra produsent – noe som har dannet grunnlaget for et fantastisk mangfold av produkter, og gitt levebrød til mange produsenter som ikke ville hatt en sjans i det etablerte markedet. REKO-prosjektet i Norsk Bonde- og Småbrukarlag danner, sammen med de mange frivillige, fundamentet for en nasjonal suksesshistorie som har brakt lokal og bærekraftig mat til nye kunder over hele landet på en imponerende skala.
Debioprisen
Gullimunn
Fra bondens gull til den glimrende korn: Gullimunn er fem gårder i Innherred som dyrker, maler og selger økologisk urkorn til glede for lokale trøndere og landet for øvrig. De produserer mel av høy kvalitet fra gamle kornsorter og tar med det vare på arvesølvet, kornsorter naturlig tilpasset norske forhold og som smaker mer. Gullimunn samarbeider aktivt med FoU-miljøet for å utvikle såkorn samtidig som de driver en innovativ utforskning av bruksområder for korn med lave falltall: De ønsker å utfordre hva vi mener er dugende til være menneskemat og ikke bare brukes som dyrefôr, noe som er gull verdt i en tid hvor man ser hvor sårbar selvforsyningen kan være.
Hørte gård
Hørte gård er en salat- og grønnsaksprodusent med stor produksjon som driver økologisk i Sylling ved Tyrifjorden. Familien Hørthe har hørt til i Sylling i sju generasjoner, og Anders Hørthe er inspirasjonsbonde i Landbrukets Økoløft med en stor iver for regenerativ drift, karbonlagring og levende jordsmonn. På Hørte gård drives det rett og slett et pionerarbeid for å utvikle stadig sunnere jord med mikroorganismer som vi må formode er svært så glade. De skal også ha honnør for å utvide sesongen for norske råvarer ved å lage foredlede produkter som er tilgjengelig i butikker året rundt. Vi tramper ikke i salaten om vi sier at Hørte tilhører en liten, men desto viktigere gruppe økoprodusenter som når ut bredt til forbrukere fjern og nær.
Mølleren Sylvia
«En landhandler i byen» står det over døra inn til Mølleren Sylvia. Kolonialen som har solgt lokal, sesongbasert, økologisk og biodynamisk mat direkte fra bonden siden 2015 er et bånd mellom fortid og fremtid. De har overlevd i et beinhardt marked hvor det er få andre uavhengige aktører, og skilt seg ut med tydelige meninger, en smittende matglede og stø kvalitetskontroll. Kolonialen i Homansbyen jobber hardt for å unngå matsvinn, har et rikt utvalg i løsvektvarer og bruker lite unødig emballasje. Hos Mølleren Sylvia går kvalitet og bærekraftig hånd i hånd og veien fra råvarene fra bondens åker til butikkhyllen i byen er kort.