Økologi og bærekraftig hos noen av våre samarbeidspartnere
- Publisert
- Oppdatert
Matprisen arrangeres ved hjelp av mange dyktige folk, og uten våre gode samarbeidspartnere ville det ikke vært mulig for oss å lage Matprisen slik den er i dag.
Vi tok en prat med de fire hovedpartnerne våre, REMA 1000, Coop, MENY og Millum om hva de selv tenker om økologi og bærekraft.
Kaia Østbye Andresen
sjef for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000
Hvorfor vil dere være med som samarbeidspartner til Matprisen?
Bærekraftig mat er noe vi i REMA 1000 er opptatt av og vi er stolte av å kunne bidra til Matprisen som hyller bønder, produsenter, kokker og formidlere som er brenner for nettopp dette.
Hvor i bedriftens visjon og mål finner vi økologien?
Vi mener økologi skal være tilgjengelig for alle som har lyst til å spise sunn og bærekraftig mat. Et av de beste verktøyene for det i dag er økologi. Som lavprisaktør er vårt mål derfor å øke volumet på disse varer slik at prisene på økologi blir lavere. Kundene finner økologiske produkter i en rekke varekategorier, i tillegg til vår spydspiss Kolonihagen.
Hvordan bidrar dere til at forbrukeren kan være med og spise verden bedre?
Stadig flere kunder er opptatt av hva produktene de kjøper inneholder, hvor de er produsert, og hvordan de påvirker miljøet. Som dagligvareaktør er det viktig for oss å være vårt ansvar bevisst og forvalte kundenes tillit på en god måte.
For å gjøre det enkelt å ta smarte og gode valg har vi fokus på å øke andelen bærekraftige varer. Dette innebærer blant annet å øke utvalget av sertifiserte og økologiske varer.
Vår spydspiss på økologisk og bærekraftig mat er Kolonihagen som siden 2016 har utviklet over 90 produkter eksklusivt for REMA 1000. Alle produktene er nøye utvalgt slik at kunden skal være trygg på at det ikke kun er god smak og kvalitet, men at de er produsert i tråd med naturen på en bærekraftig og etisk måte. Produktene fra Kolonihagen finner man i kategorier som blant annet ferskvarer, meieri, tørrvarer og bakeri. Videre er norske og lokale varer viktig, ikke minst sesongvarer som rotgrønnsaker, sjømat og lam.
Hvordan jobber dere med markedsføring av økologiske varer?
Markedsføring av økologiske varer skjer fortrinnsvis gjennom merkevaren Kolonihagen, men også gjennom sosiale medier og mer tradisjonelle kanaler. Etterspørsel etter økologiske varer kan være varierende og markedsføringen tilpasses gjerne deretter.
Finner man økologiske varer i REMA 1000-butikker i hele landet?
Vi har økologiske produkter i alle våre butikker, men utvalget kan naturligvis variere ut ifra etterspørsel. Mange av produktene til Kolonihagen er å finne over hele landet, i tillegg til blant annet frukt, grønnsaker og barnemat.
Knut Lutnæs
Miljøsjef i Coop
Hvorfor vil dere være med som samarbeidspartner til Matprisen?
Coop er etablert for å bidra til våre 1,8 millioner medeieres beste. Derfor er omtanke for mennesker, miljø og dyr og en bærekraftig utvikling viktig for oss. Matprisen er viktig for å synliggjøre og støtte aktører som bidrar til å øke interessen for og oppmerksomheten om det bærekraftige måltidet. Coop er derfor stolt samarbeidspartner til Matprisen.
Hvor i bedriftens visjon og mål finner vi økologien?
Coops verdier speiler flere av økologiprinsippene. Coop driver en bærekraftig virksomhet og skaper positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Økologisk produksjon har vært, er og skal være et viktig element i vårt arbeid for en bedre matproduksjon.
Hvordan bidrar dere til at forbrukeren kan være med og spise verden bedre?
Norske, lokale råvarer og sesongprodukter er helt sentralt for Coop. Vi har gjennom årene utviklet tett og godt samarbeid med lokale leverandører av fantastiske produkter. Sesongvariasjonene skal vises i våre butikker. Vårt arbeid med sunnhet og helse gjenspeiles i en sterk satsing på frukt og grønt, og vi prioriterer norsk så langt det lar seg gjøre, også innen økologi.
Hvordan jobber dere med markedsføring av økologiske varer?
For et år siden ble alle Coop Mega-butikkene Debio-sertifisert som første dagligvarekjede i Norge. Dette er et betydelig løft som gir store muligheter for enda mer økologi til kundene. Økologi er således en integrert del av Coop Megas profil og markedsføring. Samtidig videreutvikler vi markedsføringen av økologi i Coops øvrige kjeder, ikke minst i Extra-kjeden, som en veldig viktig aktør i lavprissegmentet.
Finner man økologiske varer i Coop-butikker i hele landet?
Coop er eid av kundene og alle skal selvsagt ha tilgang til et godt utvalg økologiske varer i alle Coops butikker!
Jørgen Normann-Larsen
markedsdirektør i Meny
Hvorfor vil dere være med som samarbeidspartner til Matprisen?
MENY er sponsor for Matprisen fordi vi opplever at vi deler mange av de samme ambisjonene og visjoner for utvikling av norsk bærekraftig matkultur.
Hvor i bedriftens visjon og mål finner vi økologien?
For oss er økologi en naturlig del av bærekraftig matproduksjon. Bærekraft er definert som ett av de viktigste områdene for MENY å jobbe med i dag og i fremtiden.
Hvordan bidrar dere til at forbrukeren kan være med og spise verden bedre?
MENY-konseptet er tuftet på stort utvalg og ferskvarer og rene råvarer. Vi tilbyr dette gjennom alle våre ferskvaredisker hvor kundene kan få gode råd fra våre matarbeidere med stor matkompetanse. Sesonger er viktig for oss, aller viktigst er norske råvaresesonger. Definisjonen av lokalmat i MENY er mat med lokal identitet og varer av god kvalitet. Vi fremmer salget av lokalmat eller matskatter som vi kaller det ved å ha samarbeid med ca 450 lokalmatleverandører som leverer mer enn 3000 matskatter til MENY. Vi ønsker norske varer og det gjelder også når vi snakker om økologiske produkter.
Kundene våre er opptatt av god og tydelig merking av produktene og vi prioriterer derfor både merking og markedsføring for å forklare forskjellene på de ulike produktene vi har i vårt sortiment.
Vi jobber med mange tiltak for å redusere matsvinn. Både internt i verdikjeden, men også effektive tiltak som kundene ser og nyter godt av. Noen eksempler på tiltak som er synlige for kunden er samarbeid med To Good Too Go, nedprising av varer som nærmer seg dato, omplassert frukt og grønt for å redde matsvinn i frukt og grønt avdelingen, salg av gårsdagens brød. Det at vi har bemannede ferskvaredisker gjør også at kundene kan redusere matforbruk og eventuelt matkast ved at de enklere kan kjøpe akkurat den mengden de trenger.
Hvordan jobber dere med markedsføring av økologiske varer?
Økologiske, sunne og bærekraftige alternativer er en viktig del av vår markedsføring. Spesielt viktig er det å bruke våre egne kanaler i direkte dialog med kundene til å markedsføre på en relevant måte til de som ønsker denne typen kommunikasjon.
Finner man økologiske varer i MENY-butikker i hele landet?
Tilgangen er god i alle deler av landet vi har butikker, hvor utvalg og eksponeringer også påvirkes av forbrukernes etterspørsel og interesse.
Tiril Zelow Bliksmark
Markedssjef og bærekraftsansvarlig i Millum
De tre dagligvarekjedene representerer en del av verdikjeden. Millum representerer en annen. De er en aktør som primært leverer innkjøpsløsninger til storhusholdningsbransjen og knytter slik innkjøpere og leverandører sammen på en nøytral måte. Løsningene deres lar blant annet kunder finne produkter som er merket som økologiske eller rettferdig handel og har nå lansert en CO2-kalkulator som lar brukere beregne utslipp per rett.
Hvorfor vil dere være med som samarbeidspartner til Matprisen?
Temaene og prisene som deles ut er viktige både for oss, våre kunder og bransjen. Vårt mål er å få Matprisen til å være en pris som også treffer de store aktørene i storhusholdningsbransjen, det er her man finner de store volumene innenfor matservering. Våre kunder er en rekke store og strukturerte aktører som produserer flere millioner måltider hvert år. Kan Millum og vårt datterselskapet Matinfo bistå disse aktørene i å opptre mer bærekraftig, vil effektene være store. Derfor er Matprisen viktig for Millum.
Hvordan bidrar dere til at vi kan spise verden bedre?
Millum ønsker at kundene gjennom bedre innkjøpsrutiner skal kunne redusere både klimaavtrykk og matsvinn, samt kutte unødvendig transport gjennom bedre innkjøpsrutiner. Innkjøpssystemet Millum Procurement gir mer kontroll over innkjøpene og mer fokus på å redusere eget klimaavtrykk ved bl.a bruk av menybanken som lar brukeren planlegge sine menyer og samtidig beregne klimaavtrykk. Verktøyene gir innkjøperne innsikt til å ta avgjørelser som tjener både bedriften og miljøet ved å unngå feilbestillinger og unødvendig transport.
Millum arbeider hele tiden med å gi aktørene verktøyene de trenger for å ta bedre valg. Vi må vise at bærekraft og mindre matsvinn kan gi en økonomisk gevinst, noe som ofte er nøkkelen til nye satsninger.
Vi samarbeider med Factlines, en bedrift som jobber med ansvarlige innkjøp, for bedre dokumentasjon slik at virksomhetene har kontroll på både miljøspørsmål og sosiale og etiske aspekter i sin leverandørkjede – i hele rekken av aktører.
Matsvinn er kanskje bransjens største utfordring. Vi samarbeider med TotalCtrl og Matvett for å hjelpe bransjen til å redusere matsvinn. Vi har også deltatt i etablering av, og leverer teknologien for nettbutikk til både Smak Mer Norge – et samarbeid med Tine om handel og distribusjon av Lokalmat, samt Verdimat – en grossist som distribuerer overskuddsvarer for dagligvare og storhusholdning.