Priskategorier og kriterier
Matprisen
- Formidler positivt om bærekraftig matproduksjon
- Har modige og sterke meninger og handlinger knyttet til mat og landbruk
- Deler egne erfaringer og bidrar til samarbeid og åpenhet
- Har en høy grad av innovasjon i sitt virke/prosjekt
Årets kjøkken
- Serverer sine gjester smakfulle og bærekraftige måltider
- Arbeider kreativt med råvarer og smaker
- Formidler kunnskap og inspirasjon om matproduksjon til både gjester og andre kjøkken
Årets råvareprodusent (hav/land)
- En bonde, fisker eller sanker som produserer økologiske og bærekraftige råvarer
- En aktør som villig deler egne erfaringer og bidrar til samarbeid og åpenhet i sin bransje
- En aktør som bidrar til å øke mangfoldet av norske, økologiske og bærekraftige produkter i markedet
Årets produsent (produkt)
- En aktør som produserer bærekraftige og økologiske produkter
- En aktør som har utviklet et produkt med bred markedsappell, som bidrar til å endre folks mat- og drikkevaner i en mer bærekraftig retning
- En aktør som bidrar til å øke mangfoldet av norske, økologiske og bærekraftige produkter i markedet
Debioprisen
- En aktør som strekker seg langt i sitt arbeid innen økologisk produksjon, foredling, salg og servering
- Bruker aktivt Ø-merket og/eller Debios serveringsmerker i sin formidling og kommunikasjon
- Formidler aktivt kunnskap og inspirasjon rundt økologisk matproduksjon og forbruk
Årets formidler
- Formidler kunnskap på en inspirerende måte som setter folk i stand til å ta bevisste matvalg
- Formidler historier som viser sammenhengene mellom bærekraft, ernæring, helse og matglede
- Er modig, har sterke meninger og når bredt ut med sin formidling
Årets storkjøkken
- Har forankret og iverksatt en bærekraftig omstilling av sin servering internt i virksomheten
- Kan dokumentere økt andel norske og økologiske produkter i egen innkjøpsstatistikk
- Bidrar til økt bruk av sesong- og råvarebasert mat i sitt serveringstilbud
- Bør ha en omsetning på minimum 200 millioner årlig
Årets salgskanal
- Bidrar til økt økologisk vareutvalg for den gjengse forbruker, med vekt på norske økologiske produkter.
- Kan i egen innkjøpsstatistikk dokumentere økt omsetning knyttet til lokale, norske og økologiske råvarer og produkter
- Bidrar til større åpenhet rundt opprinnelse og grad av bearbeiding av produktene de selger
- Bidrar til å endre mange menneskers mat- og/eller drikkevaner og legger til rette for flere bærekraftige måltider hos norske forbrukere
Årets utfordring
- Gjør mye bra, men har et stort forbedringspotensial til å bli mer bærekraftig i sitt virke
- Kan med små grep utgjøre en stor forskjell mot et mer bærekraftig matsystem og forbruk